2021 m. lapkričio 30 d. į 80 dalyvių ekranus nuotoliu pasibeldė forumas ,,Dėmesio centre – vaikų ir jaunimo skaitymo skatinimas“, inicijuotas Klaipėdos miesto ugdymo įstaigų bibliotekininkų metodinio būrelio ir organizuotas drauge su Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centru, kuris suteikė galimybę dalyviams iš visos respublikos išgirsti pranešimų, kurie buvo ne tik įdomūs, spalvingi, bet ir naudingi.
Šiuo forumu buvo siekta kalbėti apie mokinių skaitymo skatinimo svarbą mokyklos bibliotekoje, atskleisti skaitymo poveikį ir naudą psichologiniu aspektu, taip pat dalintis gerąja patirtimi, taip atrandant vis naujesnių efektyvių ir kūrybiškų skaitymo skatinimo formų.
Forume skaitymo skatinimo idėjomis, rūpesčiais ir atradimais dalinosi ne tik bibliotekininkai, bet ir kitų sričių specialistai, mokytojai iš skirtingų Lietuvos miestų ir miestelių. Skaitymo kompetencija svarbi ne tik bibliotekininkams, tačiau ir mokytojams, ir psichologams. Pranešimus skaitė: D. Klumbienė, psichologė, Klaipėdos pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė, Lietuvos biblioterapijos asociacijos narė, Klaipėdos universiteto dėstytoja; V.Dusevičius, Vilniaus šv. Kristoforo gimnazijos filosofijos mokytojas, kūrybinio rašymo mokytojas, Lietuvos biblioterapijos asociacijos narys; R. Derenčienė, Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos vyriausioji bibliotekininkė, Lietuvos biblioterapijos asociacijos narė; E. Gerulaitienė, projekto „Baltų literatūros savaitė“ idėjos autorė, koordinatorė, Jonavos rajono Žeimių mokyklos-daugiafunkcio centro bibliotekininkė, informacinių technologijų mokytoja; L. Lakickienė, Klaipėdos Baltijos gimnazijos bibliotekininkė, Lietuvos biblioterapijos asociacijos narė; J. Astrauskaitė, Klaipėdos lopšelio-darželio „Vyturėlis“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja ekspertė; R. Zaicienė, Klaipėdos Tauralaukio progimnazijos pradinio ugdymo mokytoja metodininkė; D. Tiškuvienė, Klaipėdos ,,Verdenės“ progimnazijos lietuvių kalbos vyresnioji mokytoja; I. Barkauskienė, Klaipėdos ,,Verdenės“ progimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė, A. Tamošaitienė, Klaipėdos licėjaus lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja; L. Stasiulienė, Klaipėdos Tauralaukio progimnazijos pradinio ugdymo mokytoja metodininkė; D. Stonkuvienė, Skuodo rajono Mosėdžio gimnazijos bibliotekos vedėja; I. Čėsnaitė-Stanevičė, Klaipėdos Martyno Mažvydo progimnazijos bibliotekininkė; T. Babina, Klaipėdos ,,Santarvės“ progimnazijos bibliotekininkė.
Dalinamės forumo ,,Dėmesio centre – vaikų ir jaunimo skaitymo skatinimas“, pranešėjų ŽINUTĖMIS:
- bibliotekininkas gali tapti mokinio svarbiu suaugusiuoju, palaikytoju, padrąsintoju, kuris galėtų padėti grožinėje ar kitokioje literatūroje rasti tekstų, kurių skaitymas padėtų išgyventi sunkumus: abejones, netikrumą, nerimą, frustracijas, vidinius konfliktus, apatiją ir kt., ir tokiu būdu vaikas patenkins bendrumo jausmo poreikį mokykloje, geriau jausis, mokysis, elgsis;
- skaitymui skatinti priimtinos įvairios formos: asmeninio pavyzdžio demonstravimas, sudominimas, skaitymo iššūkio, kitaip, kaip aiškina „Dabartinės lietuvių kalbos žodynas“, kvietimo kautis ir rungtis priėmimas;
- ugdymo proceso metu, taikant STREAM metodiką (STEAM + Rreading = skaitymas, rašymas), vaikai lavina vaizduotę ir atranda dar nematytų būdų puoselėti skaitymo pradmenis, o jauki aplinka ir sufleruojamos užduotys, leidžia vaikams jaustis laisvai ir kūrybiškai, atrasti pažinimo džiaugsmą;
- taikant įvairius kūrybinius sprendimus galima pasiekti, kad skaitymas taptų patrauklus ir prieinamas kuo įvairesnėms mokinių grupėms.
- žaidimų būdu – per pasakas, personažus, tiesiog vaidinant tekstą ir leidžiant vaikams interpretuoti – paskatiname vaikus skaityti kuo ankstyvesniame amžiuje;
- skaitymo naktys – gali būti efektyvus ir paslaptingas būdas kviesti laisvalaikį leisti su knyga;
- patikėkime, kad taikomi netradiciniai knygų pažinimo metodai ir atsiskaitymo būdai, priemonės, gali padėti ne atgrasyti nuo skaitymo, o auginti meilę knygai;
- projektinėmis veiklomis galime priartinti jaunimą prie skaitymo ir vienas tokių – „Baltų literatūros savaitė“ – gali suteikti galimybę populiarinti skaitymą, giminiškų tautų kultūrą, tarpkultūrinius ryšius, bendradarbiavimą, gerinti mokinių skaitymo gebėjimus;
- kartu su skaitytojais (mokiniais) nebijokime reabilituoti ir trumpus tekstus, tokius kaip patarlės: pieškime, kurkime komiksus ir nebijokime perkurti ar ieškoti sąsajų su asmenine patirtimi;
- ir nedidelės bendruomenės, ypač skaitytojų klubai, gali prisidėti prie geresnės savijautos kūrimo tautai sunkiu laikotarpiu: anot pačių skaitytojų-klubo narių, klubas – tai yra galimybė kalbėtis apie knygas su bendraminčiais ir kurti bendrumo jausmą susitikimų metu;
O svarbiausia forumo kontekste suskambėjusi mintis ta, kad mokyklos bibliotekininko darbe ypač svarbus skaitymo skatinimas bendradarbiaujant su visa bendruomene – mokytojais, tėveliais, mokiniais. Juk skaitymas yra svarbus ne vien kaip žinių šaltinis, akademinio tobulėjimo garantas, bet ir kaip bendravimo būdas, kaip tiltas, jungiantis žmones.
Forumą moderavo Klaipėdos Tauralaukio progimnazijos bibliotekininkė, Klaipėdos ugdymo įstaigų bibliotekininkų metodinio būrelio pirmininkė Vitalija Poškienė ir Klaipėdos Baltijos gimnazijos bibliotekininkė Lina Lakickienė.
POST SKRIPTUM: Skaitykime – juk skaitymas, vienas iš kelių į sveikatą! „Apskaičiuota, kad vos šešių minučių skaitymas gali sumažinti streso lygį net iki 60 procentų. Sasekso universiteto tyrimas atskleidė, kad skaitymas yra efektyviausias būdas įveikti stresą, veiksmingesnis už muzikos klausymą ir pasivaikščiojimą.” „10 priežasčių, kodėl verta skaityti“. J.Mikeliūnaitė, Žurnalas „Psichologija tau“. https://www.psichologijatau.lt/10-priezasciu-kodel-verta-skaityti/)